چکیده: رادار دهانه های مجازی (مصنوعی)، تصاویری با وضوح فضایی بالا برای کاربردهای تجسسی زمین ارائه میکند. براساس یافتهها، تداخل عمدی ممکن است این قابلیت را محدود سازد. از سوی دیگر، SAR منفعل از روشنگرهای غیرمشارکتی فرصت استفاده میکند و در نتیجه آسیب پذیری آن در برابر اقدامات متقابل کمتر است، زیرا هیچ یک از سیگنالهای انتقالی آن مورد استفاده قرار نمیگیرند. در این مقاله، گزارش آزمایش مربوط به بررسی پتانسیل استفاده از SAR پسیو هوایی برای تصویربرداری از وسایل نقلیه زمینی ارائه میگردد. سیستم LORA هوایی، در حالت تنها-گیرنده، سیگنالهای مستقیم و بازتابیده را از دو کانال دیجیتالی 8 مگاهرتزی (DVB-T)که به ترتیب در مراکز 530 و 594 مگاهرتزی قرار دراند، دریافت کرد. این آزمایش شامل دو مرحله استقرار مختلف هدف برای تحلیل تکرار-عبور است. نتایج، موفقیت تصویربرداری از وسایل نقلیه و شناسایی آنها با تشخیص تغییر را نشان میدهند.
تجسس زمینی اهداف ثابت از طریق سیستمهای هوایی، مستلزم استفاده از رادار دهانهی مجازی (SAR) برای کاهش آشوب و وضوح فضایی بالاست. با استفاده از مراکز متعدد فازیGMTI (تشخیص هدف متحرک زمینی) در یک آرایهی آنتنی میتوان به کاهش آشوب برای اهداف متحرک دست یافت . از SAR و GMTI میکروویو برای تجسس هوایی زمین در سطح وسیع استفاده میشود، اما قابلیت آنها در زمینهای جنگلی به دلیل تضعیف شدید بواسطهی پوشش گیاهی، سطوح بالای پس پراکنش آشوب و ناهمدوسی ناشی از حرکت پوشش گیاهی در اثر باد محدود است. رادار SAR باند VHF/UHF با پهنای باند بسیار وسیع، توانایی تشخیص اهداف وسیله نقلیه پنهان شده در جنگل را فراهم میسازد . با این حال، نیاز به وضوح عالی و پهنای باند بالا مستلزم اشتراکگذاری باندهای فرکانس با سایر سرویسهای رادیویی است. مشکل دیگر در چارچوب نظامی، خطر قطع سیگنال ارسالی و اقدامات متقابل فعال شده توسط دشمن به عنوان مثال استفاده از اخلالگری یا موشک های ضد تشعشع برای انکار ظرفیت است.
SAR پسیو هوایی، تکنولوژی جدید جایگزین برای تجسس در زمین است که اخیرا مورد مطالعه قرار گرفته است. اولین آزمایشات هوایی، در سال 2012 با استفاده از انتقال تلویزیون دیجیتال (DVB-T) به عنوان روشنگر فرصت در سوئد انجام شد . رویکردهای مشابهی توسط دیگران ارائه شده است . تحقیقی در زمینهی SAR پسیو هوایی برای نظارت بر دریا در ارائه شده است و در ، رادار پسیو هوایی برای شناسایی اهداف هوایی مورد مطالعه قرار گرفته است .
در این مقاله، گزارش آزمایش SAR پسیو انجام شده در سال 2016 ارائه میگردد. از سیستم هواییLORA در حالت تنها-دریافت، برای کسب دادهها استفاده میشود، این سیستم دارای شش کانال دریافت موازی 10 مگاهرتزی است، یعنی سه کانال آنتن که هر یک، دو کانال DVB-T را پوشش میدهند. این آزمایش شامل استقرار هدف در دو روز مختلف با انجام تغییرات بین روزها بود.
سیستم سنسور هوایی
دادههای تحلیل شده در این مقاله با استفاده از سیستم رادار هواییLORA (رادار فرکانس پایین) توسعه یافته توسط FOI جمعآوری شد. این سیستم در ابتدا به عنوان یک سیستم SAR فعال برای عملیات در باند 200-800 مگاهرتز طراحی شده بود [11]. اخیرا، سیستم، اصلاح شده و شامل حالت SAR در باند فرکانسی 20-90 مگاهرتز است [6]، یعنی، باند تحت پوشش سیستمهای CARABAS-I / II قرار دارد که قبلا توسط FOI ساخته شده است. در حالت فعال، از شکل موج پلهای فرکانسی همراه با پالسهای فرکانسی مدوله شده غیرخطی منتقل شده استفاده میشود و گیرندهها قادر به ثبت سیگنال در یک پنجره دریافت پس از هر پالس میباشند. حداکثر هشت جریان از نمونههای 12 بیتی با نرخ نمونهبرداری 6/25 مگاهرتز توسط سیستم گیرنده دریافت میشود و همراه با دادههای کمکی در یک آرایه دیسکی ذخیره میگردد. به موازات، دادهها از یک سیستم ناوبری GPS / INS با عملکرد بالا در یک دیسک جداگانه همراه با تمبرهای زمانی ثبت میشوند.
سیستم آنتن شامل دو میله اصلی است که به ترتیب 200 تا 400 مگاهرتز و 400-800 مگاهرتز را تحت پوشش قرار میدهند و هر دو در سمت چپ هواپیما دارای بهره ی حداکثر می باشند (جهت دید). هر میله شامل پنج عنصر آنتی یکسان با پهنای باند بسیار وسیع است که به طور مساوی در امتداد محور میله از هم جدا شدهاند. در حالت SAR، میتوان از دو عنصر، جلو و عقبی، برای انتقال و سه عنصر در وسط برای دریافت استفاده نمود. از یک شبکه سوئیچینگ برای انتخاب عناصر آنتن مربوطه استفاده میشود.
سیستم دارای هشت گیرنده فوق العاده خطی است که هر کدام دارای پهنای باند 10 مگاهرتزی هستند. پهنای باند لحظه ای ممکن است با تنظیم فرکانس مناسب گیرندهها به 80 مگاهرتز برسد. در حالت SAR پسیو مورد استفاده در این مقاله، سیستم برای جمع آوری داده ها در دو باند 10 مگاهرتزی پیکربندی شده است که هر یک از آنها تنها یک کانال تلویزیونی هشت مگاهرتزی DVB-T را پوشش میدهد (ثبت پیوسته سیگنال مورد نظر است زیرا DVB-T با استفاده از رمزگذاری OFDM (تسهيم تقسيم فركانس متعامد) عمل می کند). هر چند، به دلیل طراحی واقعی، نمونهگیری مستمر در LORA به طور کامل اجرا نمیشود و یک شکاف دادهای Ps 6/1 برای هر PS 160 وجود دارد که به حداکثر ضریب کاری 99% منجر میشود.
سایت آزمایش
سایت آزمایش SAR، یک ملک کشاورزی در 70 کیلومتری شمال شرقی لینشوپیگ (58.72°N, 16.56°E) در جنوب سوئد بود. این منطقه شامل زمینهای کشاورزی هموار و ناهموار احاطه شده با زمین های پر از تپه است که عمدتا جنگل های مخروطی هستند.
قویترین سیگنال های DVB-T در این منطقه از یک دکل تلویزیونی با ارتفاع 324 متر بالای زمینی واقع در نزدیکی روستای Krokek پخش می شود. فاصله تا محل آزمایش برابر با 5/7 کیلومتر (شمال شرقی) است که در زاویه ی تابشی در حدود 87 درجه روشن میشود. برای جلوگیری از اثرات سایه ای ناشی از توپوگرافی، اکثر موقعیتهای مورد استفاده برای استقرار هدف به گونهای انتخاب شدند که بخش بالایی دکل میتوانست به صورت بصری موقعیت هدف را تشخیص دهد. یعنی در مسیر دید. بر اساس این و سایر ملاحظات مانند دسترسی، دو محل مناسب، یعنی منطقه A در شرق و منطقه B در غرب، در سایت آزمون برای استقرار شناسایی شدند. تصویر نوری پوشش دهندهی هر دو منطقه در شکل 1 مشاهده میشود و موقعیتهای استقرار در آن مشخص شده است.
4. استقرار
اهداف استقرار شامل بازتابنده های سه وجهی و وسایل نقلیه با انواع و اندازههای مختلف بودند، به شکل 2 و 3 نگاه کنید. چهار سه وجهی شامل انواعی با اندازههای کوچک و متوسط همراه با یک مورد با بزرگترین اندازه مورد استفاده قرار گرفتند. دو سه وجهی با اندازهی کوچک و دو سه وجهی با اندازهی متوسط در منطقه B و سایرین در منطقه A مستقر شدند. جهت هر سه وجهی در نقطه ای به سمت دکل تلویزیون و صفحه ی پایینی در حدود 30 درجه نسبت به افق تنظیم شد.
چهار وسیله نقلیه تنها در محدودهی منطقهی A مورد استفاده قرار گرفتند. مکان وسایل نقلیه تعیین شد تا اطمینان حاصل گردد که سطح پهن عمودی در حدود 10 درجه به سمت مسیر دید دکل تلویزیونی چرخیده است.
یکی از اهداف اصلی این آزمایش، بررسی امضای هدف در داده های SAR پسیو بود. میتوان امضاهای هدف را با کاهش پس زمینه به منظور متوقف سازی آشوب ثابت، تقویت نمود. بنابراین آزمایش با دو ماموریت پرواز در روزهای مختلف برنامه ریزی شده است، یعنی بکارگیری همان هندسه های SAR پسیو، اما با استفاده از موضع گیریهای مختلف هدف.
تمام اهداف به غیر از دو مورد به موقعیت های جدید منتقل شده اند، اما همچنان در همان ناحیه، یعنی در ناحیه A یا B قرار دارند. یکی از سه وجه یها با اندازهی متوسط در منطقه B و همچنین بزرگترین سهوجهی در منطقه A در همان موقعیت به عنوان مرجع باقی ماندند. علاوه بر این، کامیون و یکی از سه وجهی های با اندازه ی متوسط در طی پیکربندی دوم از مکان استقرار اولیه خود در ناحیهی باز با توجه به مسیر دید دکل تلویزیون، به مکانی منتقل شدند که به صورت جزئی با شاخه و برگ درختان پوشیده شده بود.
موقعیت هر هدف مستقر با استفاده از یک GPS فاز حامل دیفرانسیلی زمان واقعی به طور دقیق اندازهگیری شد. خلاصهای از انواع هدف مورد استفاده در هر موقعیت در طول آزمایش در جدول 1 ارائه شده است. پیشوند “2” در برچسبهای موقعیت مربوط به مأموریت پروازی دوم است.
جمع آوری دادهها
در سوئد برای DVB-T از باند فرکانسی 174-230 مگاهرتز و 470-790 مگاهرتز استفاده میشود. فرستنده Krokek از هفت باند 8 مگاهرتزی در فرکانسهای اصلی 5/177، 530، 562، 594، 674، 738 و 786 مگاهرتز استفاده میکند. با هشت گیرنده و شش عنصر آنتن در دسترس، تعویض تعداد کانالهای ضبط شده DVB-T و تعدادی از عناصر آنتن تنظیم شده برای یک کانال تلویزیونی امکانپذیر است.
در این آزمایش، دو کانال تلویزیونی با فرکانس های 530 و 594 مگاهرتز انتخاب شدند. از عناصر آنتنی جلو و عقب در حالت پسیو استفاده نمیشود، بلکه این حالت، تنها شامل سه عنصر گیرندهی آنتی است. هر یک از سه عنصر به دو گیرنده تنظیم شده در فرکانسهای مرکزی 528 و 595 مگاهرتزی، متصل شدند که دو کانال تلویزیونی را تحت پوشش قرار میدهند. در کل، برای دریافت سیگنال، از شش گیرنده مختلف با هر مورد با نرخ نمونه 6/25 مگاهرتز استفاده شد.
جدول 1: اهداف مستقر با برچسب های موقعیت در شکل 1
عملیات SAR پسیو با دو ماموریت پرواز در تاریخ 8 ژوئن 2016 (روز 1) و 9 ژوئن 2016 (روز 2) انجام شد. هر دو ماموریت شامل هشت مسیر پرواز در ارتفاع 3 کیلومتری در همان مسیرهای از پیشبرنامهریزی شده بود. هشت مسیر در موقعیت دکل تلویزیون قرار داشتند، که مطابق با شکل 4، جهتهای حرکت پرواز مربوط به مسیرهای اصلی و ترتیبی نسبتا به سمت شمال حقیقی است. مجموع اطلاعات ثبت شده برای دو ماموریت در حدود 640 گیگابایت بود.
6. پردازش سیگنال و شکل گیری تصویر
پردازش سیگنال به صورت برون-خطی انجام میشود. در ابتدا، دادههای GPS / INS به صورت دادههای موقعیت و وضعیت تحت پردازش قرار میگیرند. هندسه بایاستاتیک در امتداد دهانه ی SAR توسط موقعیت های آنتن، موقعیت دکل فرستنده و مختصات مکانی 3 بعدی از مدل رقومی زمین (DTM) با ارسال 50 متری تعریف شده است. دادههای ثبت شده، استخراج و با استفاده از تبدیل هیلبرت به نمونه های مختلط تبدیل میشوند. از آنجاییکه هر دو سیگنال مستقیم و پراکنده در زمین از فرستنده در سیگنال به دست آمده گنجانده میشوند، شکلگیری تصویر با استفاده از خود-همبستگی و تاخیر زمانی برای ایجاد پیکسل تصویر انجام میشود.
برای اجرای تقریب شروع- و- پایان، همبستگی ها به صورت ضرب در دامنه فوریه در فواصل ps 160 پیاده سازی میشوند. از پسبینی مستقیم تعمیم داده شده به شکل هندسی دو پایه ای(بایاستاتیک) برای تشکیل تصویر استفاده میشود، یعنی سیگنالهای تغییر زمان یافته برای تمام نقاط تصویر و دهانه جمع آوری میشوند. دادههای پس بینی هندسی دو پایهای بر فراز پوسته های بیضوی توسط DTM به صورت ارتفاع از سطح زمین تعریف میگردد.
نتایج
دو تصویر تکرار-عبور SAR پسیو در منطقه استقرار A در شکل های 5 و 6 مشاهده میشوند. این مورد شامل موقعیتهای هدف A62 و A72 است، هر چند در خارج از منطقه تعریف شده برای شکلگیری تصویر شناسایی شدند. دادههای پردازش شده در طول ثبت در امتداد جهت پرواز 135 درجه به دست آمد، به شکل 4 به ترتیب مربوط به روزهای 8 و 9 ژوئن نگاه کنید. تنها از دادههای دریافت شده در 594 مگاهرتز استفاده شد، هر چند که این دادهها از هر سه عنصر آنتنی پردازش شده به صورت موازی بدست آمده است که در گام نهایی، به طور هماهنگ ترکیب شدهاند تا تصویری برای هر یک از دو مجموعه داده تولید گردد. در شکل 5، تمام اشیاء مستقر شده (چهار وسیله نقلیه و پنج سهوجهی) به جز موارد مربوط به یکی از کوچکترین سه وجهی ها (A1)، در تصویر مربوط به 8 ژوئن قابل مشاهدهاند. زاویه بایاستاتیک برخلاف وسایل نقلیه، برای سه وجهی ها مطلوب نیست.
زاویه ی بای استاتیک مورد استفاده برای ادغام منسجم، توسط سلولهای قدرت تفکیک در تصویر نشان داده شده است، جاییکه ﻗﺪرت ﺗﻔﮑﯿﮏ تصویر در بُردی نزدیک به 20 متر بدست آمد، در حالی که ﻗﺪرت ﺗﻔﮑﯿﮏ عمود بر برد در حدود 2 متر است. طول دهانهی تحت آزمون در حدود 4/2 کیلومتر بوده و اختلاف زاویهی 10 درجهایی در منطقه تصویر برداری در نظر گرفته میشود. زاویه بایاستاتیک متوسط برابر با 10 درجه است. علاوه زاویه تابش ثابت 87 درجه که قبلا ذکر شد، سیگنال پراکنده از ناحیه تصوير و سیگنال مستقیم از دکل تلویزیونی به وسیله آنتن هوايی به ترتیب با زاویه تابش 80 درجه و 69 درجه جمعآوری میشود.
تصویر مربوط به 9 ژوئن که در شکل 6 نشان داده شده است، شامل پنج سه وجهی و تنها دو وسیله نقلیه است. یک وسیله نقلیه (کامیون پنهان شده در جنگل، به عنوان مثال A52) و یک سهوجهی (با اندازهی متوسط پنهان شده در شاخ و برگ، به عنوان مثال A22) در تصویر قابل مشاهده نیستند.
7. نتیجه گیری
با انجام عملیات SAR پسیو، 640 گیگابایت دادههای تلویزیون دیجیتال DVB-T با سیستم SAR هوایی LORA در حالت تنها-دریافت جمعآوری شده است. دادهها با استفاده از 6 گیرنده فوق العاده خطی با ADBهای 12 بیتی و نرخ نمونهبرداری 6/25 مگاهرتزی بدست آمدند. پیکربندی این سیستم شامل سه عنصر آنتنی برای دستیابی به دو کانال DVB-T هشت مگاهرتزی، با فرکانسهای مرکزی 530 مگاهرتز و 594 مگاهرتز است. تصاویر مجزای تولید شده از هر یک از سه عنصر آنتن با هم جمع میشوند. دادهها با ضریب کار 99% ثبت شدند، یعنی شکافهای دادهای PS 6/1 که برای هر فاصله زمانی PS 160 ظاهر میشود. سیزده هدف مستقر برای این عملیات در نظر گرفته شد. اهداف مستقر نیز برای تحلیل تکرار – عبور انتقال یافتند. نتایج تصویربرداری SAR پسیو برای یک کانال تلویزیونی در طی دو روز با استفاده از استقرارهای مختلف هدف ارائه میشوند. با توجه به تصاویر، تمام وسایل نقلیه به جز یکی در تصاویر قابل مشاهده است. هشت مورد از ده مامور ده سهوجی مستقر قابل مشاهده هستند. براساس تحلیلهای صورت گرفته، امضای هدف به زاویه بایاستاتیک بستگی دارد که به محو شدن سیگنال در امتداد دهانه مصنوعی منجر میگردد. نتایج همچنین پتانسیلی را برای انجام تشخیص تغییر با استفاده از دادههای تکرار- عبور نشان می دهند.