گوگل یونیورس
در هر بحث مربوط به کسب و کار الکترونیکی، عدم اشاره به شرکت گوگل ناخوشایند خواهد بود در حالی که گوگل در فهرست 500 شرکت جهانی ارائه شده توسط فوربس در رتبهای پایینتر از سایر شرکتهای برجسته فناوری نظیر سیسکو، مایکروسافت، اپل، اینتل قرار دارد، اما به رسمیت شناختن نام و رتبه مطلوبیت آن از نظر مصرفکننده، گوگل را به یکی از محبوبترین شرکتهای فناوری تبدیل نموده است گوگل امروزه تنها برای کسب و کار موتور جستجوی خود، یک امپراتوری کسب و کار الکترونیکی بسیار عظیم به شمار میرود که گروههای گستردهی محصولات و خدمات خود را ارائه میکند. هنگامیکه جستجو در اینترنت همچنان به عنوان مشهورترین خدمات آن محسوب میشود، چندین محصول دیگر گوگل در دستههای مربوطه به عنوان پیشتاز مطرح شدهاند.
راهی بهتر برای جستجو در وب
گوگل در سال 1998، توسط لری پیج و سرگئی برین دو دانشجوی مقطع دکترا دانشگاه استنفورد تاسیس شد. کار علمیپیج و برین که بر روشهای خلاقانه درک ساختار اینترنت متمرکز شده بود، مبتنی بر نحوه ارتباط صفحات وب با یکدیگر است. این، در نهایت به توسعه موتور جستجوی گوگل منجر گشت که متفاوت از سایر موتورهای جستجوی محبوب آن زمان (به عنوان مثال، یاهو، اکسایت، لیکس، آلتا ویستا) بود. بسیاری از این موتورهای جستجوی اولیه بر محتوای صفحه وب تاکید داشتند. کلمات کلیدی به اصطلاح ساخته شده در صفحات وب، تعیینکننده مهم نتایج جستجو محسوب میشدند. پیج و برین در رویکرد خود از محتوای صفحات وب استفاده کردند اما رتبههای جستجو را با تعدادی از صفحات دیگر اینترنت که به یک صفحه مرتبط میشوند، اولویتبندی نمودند. استدلال پیج و برین این بود که تعداد پیوندهای ورودی (یک لینک) یک صفحه، شاخص خوبی برای محبوبیت یا اهمیت آن است. با آغاز تلاش در یافتن نتایج از موتور جستجوی گوگل که مفیدتر از سایتهای دیگر است، الگوریتم رتبهبندی آنها به یک نوآوری مهم تبدیل شد. افزایش محبوبیت گوگل در نزد کاربران موتور جستجو به یک فرصت برای تولید درآمد از تبلیغات منجر شده است که امروزه همچنان به عنوان منبع اصلی درآمد گوگل محسوب میشود. گوگل در ژوئن 2000، به بزرگترین موتور جستجوی جهان تبدیل شد.
منظره کوهستان دفتر گوگل در Silicon Valley. گوگل دارای دفاتری در بیش از 40 کشور در سراسر دنیاست. لری پیج (L) موسس و رئیس، محصولات، و سرگوی برین، موسس و رئیس، فناوری، در مقر محوطه گوگل با چشم انداز کوهستان. آنها در سال 1998، شرکت را تاسیس نمودند.
در حالی که گوگل همچنان به اصلاح و بهبود حرفه اصلی جستجوی (و تبلیغات) خود میپردازد، به طور پیوسته، خدمات و محصولات دیگری را از طریق اکتساب و/یل تلاشهای خلاقانه تیم R&D خود گسترش داده است. برخی از محبوبترین پیشنهادات عبارتند از:
- جی میل ــ سرویس ایمیل رایگان پشتیبانی کننده تبلیغات
- بلاگر ــ سرویس نقشهبرداری وب است که امروزه بسیاری از سرویسهای مبتنی بر نقشه مانند وبسایت گوگل مپ ، برنامههای کاربردی تلفن همراه گوگلمپ و بسیاری از برنامههای ثالث مشآپ را از طریق Google Maps API، محبوبترین رابط کاربری برنامهنویسی در اینترنت عرضه میکند
- گوگل ارث ــ سرویس نقشهبرداری جهانی شامل تصاویر ماهوارهای، تصاویر سه بعدی از ساختمانها و زمین، عکسهای سطح خیابان، عکسهای ارائه شده توسط کاربر و جستجوی گوگل است.
- گوگل آنالیتیک ــ برنامهای برای ردیابی و نظارت معیارها و تحلیل همراه با ترافیک وب سایت
- یوتیوب ــ که در سال 2006 تاسیس شد، اکنون بزرگترین سایت اشتراکگذاری ویدئو در اینترنت محسوب میشود.
- گوگل داکس ــ ویرایشگر سند و ابزار همکاری مبتنی بر وب
- گوگل ریدر ــ یکی از محبوبترین گردآورندههای RSS برای اشتراک در وبلاگها و سایر محتوای وب همزمان
- پیکاسا ــ سرویس سازماندهی، ویرایش و اشتراکگذاری عکس
- سیستم عامل اندروید تلفن همراه ــ این خدمات با مشارکت سایر شرکتهای تشکیلدهنده «اتحادیه گوشی باز» ، توسعه یافت. اندروید یکی از محبوبترین OS تلفن همراه در سطح جهانی است.
- گوگل پلاس و اورکات ــ دو سرویس شبکه اجتماعی. اروکات در کشورهایی مانند هند و برزیل بسیار محبوب است. بسیاری، گوگل پلاس را به عنوان رقیب مستقیم فیسبوک مطرح میسازند.
لیست بالا شامل برخی از محبوبترین محصولات گوگل است. برای مشاهده لیست کامل به گوگل مراجعه نمایید.
فرهنگ گوگل: ماساژ، غذای رایگان و «شرور نباش»
گوگل علاوه بر کسب موفقیت در محدوده وسیعی از سرمایهگذاری کسب و کار الکترونیکی، خود را با فرهنگ سازمانی به طور غیرمعمول آزاد و مترقی از سایرین متمایز ساخته است. از ابتدا، گوگل به نبال ایجاد فرهنگی الهامبخش برای خلاقیت، تنوع و اخلاق کاری مشخص میباشد. گوگل به دلیل ارزشهای اخلاقی خود که در شعار معروف «شرور نباش» خلاصه شده است، نیز معروف شد. فهرستی از 10 اصل تعلیماتی ایجاد شده در طی روزهای آغازین گوگل، همچنان چارچوب استراتژی و تصمیمگیری شرکت را تشکیل میدهند.
محبوبیت گوگل به عنوان یک کارفرما، به خوبی شناخته شده است. گوگل به طور مرتب به عنوان یکی از مطلوبترین فضاهای کاری مطرح میشود. کارمندان آن دارای مزایای غیرمعمولی مانند غذای رایگان در سالنهای غذاخوری، اتاقهای بازی، امکانات باشگاه سلامتی، کلاسهای تناسب اندام، کمک هزینه ماساژ، کوتاهی مو رایگان و خدمات خشکویی میباشند.
مدلها و بازارهای کسب و کار گوگل
بازار بنگاه به بنگاه (B2B)
برخلاف بسیاری از شرکتها که در خلال روزهای پرتلاطم حباب دات.کام ، گوگل از تاریخچه مالی موفقی برخوردار بوده است. در این فصل،در مورد انواع مختلف بازارها و مدلهای کسب و کار الکترونیکی مطالعه خواهید نمود. بیشتر درآمد گوگل از مدل تبلیغاتی کسب و کار آن حاصل میشود. این بدان معنی است که علیرغم محبوبیت آن در نزد کاربران فردی اینترنت در سراسر جهان، گوگل بخشی از بازار بنگاه با بنگاه B2B به شمار میرود که بیشترین درآمد آن از سازمانهایی است که بابت نمایش تبلیغات خود برای ما که به رایگان از بسیاری از خدمات گوگل بهرهمند میشویم، هزینه پرداخت میکنند.
جدول |
10 موردی که گوگل از درست بودن آنها آگاه است. |
1. توجه خود را به کاربر معطوف کنید،بقیه موارد به خودیخود انجام خواهند شد. گوگل بر ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربر متمرکز است. 2. هنر آن است که کاری را واقعا خوب انجام دهید. در حالیکه گوگل ارائه کننده حوزه وسیعی از محصولات و خدمات به شمار میرود، جستجو همچنان به عنوان مبنایی برای کسب و کار و منبع اولیه درآمد آن مطرح میشود. 3.سرعت بهتر از حرکت آهسته است. گوگل میداند که خدمات و محصولاتی در نزد مشتریان ارزشمند است که کارها را سریعتر انجام دهند. 4.دموکراسی در وب موثر است. بخشی از نتایج جستجو در گوگل مبتنی بر الگوریتم رتبهبندی صفحه آن است که سایتهای رای داده شده توسط سایر صفخات موجود در وب به عنوان بهترین منابع اطلاعات را شناسایی میکند. 5.برای رسیدن به راهحل نیازی به نشستن پشت میز نیست. گوگل عقیده دارد که جهان به طور فزایندهای متحرک است و این موجب میگردد که بسیاری از محصولات و خدمات آن از طریق دستگاههای تلفن همراه در دسترس قرار گیرد. 6.میتوانید بدون انجام کارهای نادرست، کسب درآمد نمایید. گوگل سعی میکند تا کسب و کار خود را از طریق روشهای سودآور و در عین حال اخلاقی، شفاف، صادق و منصفانه برای همه مشتریانش علیرغم موضوعات بعضاً رقابتی اجرا نماید. 7.همیشه اطلاعات بیشتری وجود دارد. گوگل همچنان به جستجوی روشهای جدید برای ارائه اطلاعات به کاربران اینترنت ادامه میدهد. هدف آنها، این است که همه اطلاعات جهان در دسترس افرادی که به نبال پاسخند، قرار گیرند. 8.نیاز به اطلاعات همه مرزها را پشتسر میگذارد. گوگل در یک بازار جهانی با دفاتری در بیش از 60 کشور در سراسر جهان فعالیت دارد. بیش از نیمیاز جستجوهای گوگل توسط افرادی بیرون از ایالاات متحده صورت میپذیرد. موتور جستجو و ابزارهای ترجمه گوگل به بیش از 120 زبان ارائه میشود، به طوریکه افراد میتوانند اطلاعات موردنیاز را از زبانهایی که صحبت نمیکنند، کسب نمایند. 9.میتوانید بدون پوشیدن کت و شلوار هم جدی باشید. گوگل میداند که خلاقیت و سختکوشی با احتمال بیشتری به یک فرهنگ سرگرمکننده و پاداشدهنده به دستاوردهای فردی و همچنین موفقیت تیمیمنجر میگردد. محیط دفتر گوگل غیر رسمیاست و فضاهایی برای همکاری ایجاد میکند که افراد را برای کار و رقابت با یکدیگر مورد تشویق قرار میدهد. 10.تنها عالی بودن، به حد کافی خوب نیست. علیرغم محدودیتهای فیزیکی یا تکنولوژیکی، گوگل همواره به فعالیت خلاقانه خود ادامه میدهد و به نبال روشهای جدید و بهتر انجام کارهاست. گاهی اوقات مواردی امکانپذیر بودند که به فکر کسی نمیرسید. یکی از دلایل وجود محصولات بسیار در گوگل این است که آنها در مقایسه با شرکتهای دیگر، فرصتهای بیشتری را برای انجام بهتر کارها کشف نمودهاند. |
گوگل، انواعی از محصولات IT سطح سازمانی را نیز به سازمانیهای تجاری میفروشد. بسیاری از این خدمات از جمله جیمیل، ابزار جستجو و راهحل نقشهبرداری برای نسخههای پشتیبانیکننده تبلیغات در دسترس برای عموم مردم، دارای ماهست مشابهی هستند. اگرچه این راهحلهای سرمایهگذاری، طراحی میشدند تا توسط پرسنل شرکتهای IT گسترش یافته و مدیریت گردند، اغلب با سیستمهای IT موجود مانند اینترانتهای شرکتها ادغام میشوند. گوگل برخلاف محصولات پشتیبانیکننده تبلیغات، به طور معمول از شرکتها برای استفاده از برنامه و ابزار سازمانی خود،هزینه مطالبه میکند. با این وجود، مدل کسب و کار گوگل برای محصولات سازمانی به روشنی محصولات مصرفی نیست. گوگل به وضوح در سایتهای تجارت الکترونیکی B2B که به نبال مدلهای کسب و کار تولیدکننده / فروشنده مستقیم هستند، فعالیت دارد که در آنها، شرکت مستقیماً در ازای دریافت مبلغی، محصولات و خدمات را به مشتریان سازمانی ارائه میکند. اما توزیع برخی از محصولات گوگل به ویژه Google Apps نیز از طریق نمایندگان فروش و واسطههای مجاز صورت میپذیرد. به نظر میرسد که گوگل عقیده دارد که برخی از مشتریان تجاری بیشتر از شرکتهای ارائهکننده خدمات به حمابت نیاز دارند و برنامه Google Apps Reseller را ایجاد نموده است تا نمایندگان فروش مجاز به ارائه محصولات گوگل همراه با مجموعهای از خدمات نصب IT، پشتیبانی و نگهداری بپردازند. این کانال گاهی اوقات، «مدل نماینده فروش ارزش افزوده» نامیده میشود.
بازار بنگاه با مصرفکننده (B2C)
مانند هر کسب و کار تبلیغاتی، گوگل باید به دقت نیازهای کاربر نهایی، دستهای از افراد که از خدمات آن استفاده میکنند، را در مرکز توجه قرار دهد. در نهایت، این بازار بزرگ از افراد که از محصولات رایگان گوگل بهرهمند میشوند، به جذب تبلیغکنندگان خصوصی کمک میکند. در نتیجه، از دیدگاه تجارت بنگاه با مصرفکننده (B2C)، گوگل برای رقابت با شرکتهایی مانند مایکروسافت، اپل، فیسبوک و غیره در جلب مردم به استفاده از محصولات خود، هنوز به انجام عمل بازاریابی و برندسازیی نیاز دارد.
بازار بنگاه با دولت (B2G)
گوگل به طور فعال در حال ترویج راهحلهای سرمایهگذاری خود به انواع سازمانیهای دولتی در ایالات متحده و خارج از آن میباشد. در نتیجه، این شرکت فعالانه به بازاریابی بنگاه با دولت (B2G) میپردازد. به عنوان مثال، وزارت کشور ایالات متحده اخیراً به یکی از بزرگترین مشتریان دولتی گوگل برای استفاده از خدمات مبتنی بر سیستم اَبری تبدیل شده است که ایمیل و ابزارهای مشارکتی را در اختیار سازمانهای بزرگ دولتی قرار میدهد. بسیاری از سازمانهای دولتی از محصول Google’s Search Appliance استفاده میکنند. نصب این ابزار در یک وب سایت سازمانی، یافتن محدوده گستردهای از اسناد، فُرمها و سایر اطلاعات آنلاین را برای کارمندان دولتی و شهروندان آسان میسازد. یکی از تفاوتهایی که ممکن است هنگام استفاده از نرمافزار Search Appliance نصب شده در یک وبسایت دولتی مورد توجه کاربران قرار گیرد، عدم وجود تبلیغات پولی نظیر موارد ارائه شده در وب سایت گوگل است (ابزار ارائه شده در وبسایت شهر کلگری، Calgary.ca را امتحان نمایید). ارتقا اپلیکیشنهای گوگل برای دولتها، مجموعهابزاریهای سرمایهگذاری که از میان سایر موارد شامل جیمیل، تقویم گوگل، گوگل داکس و اشتراکگذاری ویدئو است، برعهده شرکت میباشد. این امر از نیاز دولتها به توسعه ابزارهای متعلق به خود کاسته و موجب صرفهجویی در میلیونها دلار پرداخت شده توسط مالیایتدهندگان میگردد. اپیلیکیشنهای (برنامههای کاربردی) گوگل، همه استانداردهای مبتنی بر قانون مدیریت امنیت اطلاعات فدرال (FISMA) را که یک الزام برای همه سازمازنهای دولتی است، برآورده میسازد. گوگل با تعدادی از شرکتهای دیگر برای برآوردهسازی نیازهای سازمانهای دولتی به فناوری اطلاعات در حال رشد در حال رقابت است (به مورد دولت الکترونیکی در انتهای این فصل مراجعه نمایید). به عنوان بخشی از فهرست همیشه در حال گسترش ریسکها، گوگل همراه با شهرداریهای منتخب، فعالیت در زمینه پروژههای زیربنایی، ایجاد یک شبکه فیبر نوری در شهر کانزاس به منظور افزایش سرعت شبکه برای ساکنان کانزاس و میسوری را آغاز نموده است.
چالشهای کسب و کار داخلی و بین المللی
از آنجایی که اینترنت یک شبکه جهانی است، محصولات و خدمات گوگل از لحاظ فنی در دسترس اکثر کاربران کامپیوتر در سراسر جهان قرار دارد. گوگل دارای دفاتری در بیش از 40 کشور مختلف بوده و محصولات آن به 130 زبان قابل استافدهاند. با این حال، شرکت با چالشهای قابل توجهی ناشی از تفاوتهای فرهنگی، حقوقی و زبانی در سرایر جهان روبروست و به منظور حفظ مزیتهای رقابتی خود در بسیاری از کشورهای مختلف، باید به یک استراتژی هوشیار بینالمللی ادامه دهد. بسیاری از چالشهای پیشروی گوگل مبتنی بر چند مساله مهم هستند که هم در داخل و هم خارج از کشور مورد انتقاد قرار گرفتهاند.
امنیت
گوگل، اطلاعات کربوط به هر فرد استفادهکننده از محصولات خود را جمع آوری مینماید و ساخت پروفایلهای فردی، امکان فروش خدمات تبلیغاتی هدفمند به شرکتهای تجاری را میسر میسازد. این شرکت در مارس سال 2012، 60 بیانه مختلف مربوط به سیاست حفظ حریم خصوصی را تلفیق و آنرا به صورت تک سیاست شرکتگست برای خدمات مختلف ارائه نمود. تقریباً بلافاصله، سیاست جدیدی تحت انتقادات شدید منتقدین حریم خصوصی و سازمانهای دولتی سراسر جهان اتخاذ شد. این امر که آیا گوگل قادر است با اتخاذ تک سیاست حفظ حریم خصوصی که قوانین، سازمازنهای نظارتی و انتظارات هر مصرفکننده را در هر کشور برآورده سازد، به فعالیت خود ادامه دهد، بعداً معلوم خواهد شد.
گوگل در مواجه با این چالش تنها نیست. هر کسب و کار الکترونیکی مبتنی بر سیستم اَبری که اطلاعات شخصی کاربران خود را جمع آوری میکند، باید با بسیاری از استانداردهای مختلف اعمال شده توسط هر کشور مقابله نماید. تا همین اواخر، به دلیل جدید بودن صنعت و فناوری، شرکتهای تبلیغاتی اینترنتی از فعالیت آزادانهتری برخوردار بودند. با این وجود، مشخص نیست که چگونه بسیاری از کشورها به طور کامل له درک نحوه فعالیت شرکتهایی مانند گوگل، اپل، فیسبدک و غیره دست یافتهاند. این روند، همچنین پیش از آنکه کشورها قادر به ایجاد قوانین نظارتی مربوط به حریم خصوصی باشند، برقرار بوده است. به هر حال، دولتها در سراسر جهان در حال اعمال قوانین بسیار سختگیرانهتری در مورد حریم خصوصی میباشند و انتظار دارند که این قوانین توسط گوگل و سایرین رعایت گردد. شرکتهایی مانند گوگل و فیسبوک که از تبلیغات هدفمند خود کسب درآمد میکنند، اهداف بسیار بزرگی برای سازمانهای نظارتی در مکانهایی مانند اتحادیه اروپا به شمار میروند که دارای قوانین سختگیرانهتری نسبت به ایالات متحده آمریکا میباشند. برای این شرکتها، اطلاعات شخصی کاربران، محرکی برای کسب و کار آنها محسوب میشود. اطلاعات به مثابه ارزی است که با آن معامله میکنند. در نتیجه، گوگل نسبت به سایر کسب و کارهای الکترونیکی تحت بازرسیهای بیشتری قرار میگیرد که چالش اصلی آنها، محافظت واقعی از طالاعات کاربر در برابر دسترسیهای غیرمحاز است. شرکتهایی مانند گوگل در صورت عدم قابلیت و شایستگی بکارگیری اطلاعات برای ایجاد تبلیغات هدفمند، دارای هیچ برتری موثری نسبت به رسانههای سنتی (مانند تلویزیون، رادیو و رسانههای چای) نخواهند بود.
هر دو مساله، اخلاقی و حقوقی، پیچیده هستند و به زودی قابل حل نمیباشند. برای مشاهده فهرستی از چالشهای خاص مربوط به حریم خصوصی گوگل به جدول زیر مراجعه نمایید.
این موارد و سایر موارد شرح داده شده، چالش مداومیاست که گوگل با آن مواجه میشود. بنابراین سعی در ایجاد سیاستها و روشهایی دارد که منطبق با قوانین مختلف و فرهنگ مصرفکننده در سراسر جهان باشند.
جدول |
نمونهای از شکایتهای حریم خصوصی مطرح شده در ارتباط با گوگل |
عضو دادگستری اتحادیه اروپا، ویویان ردینگ، اظهار میکند که سیاست حفظ حریم خصوصی تجدید نظر شده گوگل، نقضکننده قوانین اروپایی است. مقامات محافظت از اطلاعات فرانسه نیز به سیاست جدید اتخاذ شده توسط گوگل اعتراض نموده و مدعی هستند که قوانین حقوقی اروپا در زمینه شفافیت را نقض میکند. مقامات ژاپنی و کرهای، شروطی را برای سیاست جدید بیان کردهاند. در سال 2011، ناظران فرانسوی به خاطر مسایل مربوط به شیویههای جمع آوری دادههای مرتبط با خدمات نقشهبرداری انلاین گوگل، این شرکت را مورد حمله قرار دادند. گوگل نهایتاً به جرم خود در پرونده مربوط به جمع آوری ایمیل، رمزهای کامپیوتری و سایر اطلاعات بدست آمده از شبکههای وای0فای خصوصی کارگران رومینگ شهرهای فرانسه در خودروهای جمعآوری عکسها برای خدمات نقشهبرداری نمای خیابان اعتراف نمود. عملیات جمعآوری دادههای نمای خیابان در بیش از بیست و چهار کشور از جمله کانادا و اسپانیا تحت بررسی هستند (استریتفیلد و ابراین، 20102؛ کار، 2010) . در سال 2010، مقامات فرانسوی، آلمانی، ایرلندی، ایتالیایی، هلندی، نیوزلندی، اسپانیایی و انگلیسی، بیانهای مشترک در اعتراض به نقض حقوق حریم شخصی توسط گوگل بوز Google Buzz، زیرساختار شبکهسازی اجتماعی که در نهایت در سال 2011 متوقف شد، صادر کردند. در سال 2011، گوگل برای آگاهانه دور زدن تنظیمات حریم خصوصی افرادی که از مرورگر وب سافاری اپل در گوشیها و کامیپوترهای خود استفاده میکردند، توسط اعضای کنگره ایالات متحده و گروههای مصرفکننده به نام کمیسیون تجارت فدرال، زیر سوال قرار گرفت. برطبق گزارشات گوگل، این عمل از آن زمان متوقف شده است. |
یک ماشین مجهز به دوربینهایی که تصاویر را برای نمای خیابان گوگل، نرمافزار نقشهبرداری سه بُعدی در گوگل مپ، ثبت میکند. در این عکس، این خودرو در حال عکس گرفتن از منازل شخصی در یک محله مسکونی در انگلستان میباشد.
مناقشه با دولت چین
دسترسی به اطلاعات و آزادی بیان به یک چالش خاص برای گوگل اشاره دارد. شرکت باید گاهی اوقات با دولتهای خارجیای مقابله نماید که شدیداً اطلاعات مربوط به شهروندانی که به اینترنت دسترسی دارند را کنترل میکنند. چین کشوری است که مدل کسب و کار گوگل (ارائه اطلاعات برای جذب کاربران) و ارزشهای حاکم بر آن (به عنوان مثال، شرور نباش) را بیش از سایرین مورد آزمایش قرار داده است و هنگامیکه گوگل، اولین موتور جستجوی چینی خود، را در سال 2006 راهاندازی نمود، به طور داوطلبانه، سازگاری با قوانین سختگیرانه سانسور در چین را پذیرفت و اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی یا موضوعات قابل اعتراض به حکومت پکن را مسدود ساخت. اگرچه در سال 2009، گوگل اعلام نمود که سیستم جیمیل آن هدف یکسری حملات سایبری قرار گرفته است که مسئولیت همه آن بر عهده حکومت چین میباشد. هدف هکرها، دستیابی به حساب فعالان حقوق بشر چینی بود. در همان سال، دولت چین، یوتیوب و سپس سرویسهای دیگر گوگل را مسدود نمود. در سال 2010، گوگل سانسور نتایج موتورهای جستجوی خود را متوقف ساخت و در عوض جستجوها را از سرزمین اصلی چین به صفحه جستجوی هنگ هنگ ارجاع داد که بدون قوانین سانسوری همان دولت اداره میشود
این حرکت، موجب خشم مقامات سرزمین اصلی چین شد که بر دسترسی محدود به موتور جستجو هنگهنگ نظارت میکردند و تهدید نمودند که مجوز فعالیت گوگل در چین تمدید نمیشود. درگیری با چین برای گوگل پر هزینه است. منتقدان غربی عقیده دارند که تلاشهای اولیه گوگل برای دلجویی از دولت چین، نشاندهنده نقض سیاست «شرور نباش» بوده و همدستی گوگل در نقض حقوق بشر را نشان میدهد. از سوی دیگر، منزوی ساختن حکومت چین، خطر از دست دادت یکی از بزرگترین بازارهای جهانی را برای گوگل در پی خواهد داشت. در ژانویه 2012، ژورنال وال استریت، گزارشی ارائه کرد که بر طبق آن، گوگل به روشهایی برای ادامه کار خود در چین دست یافته است. هنوز هم دفاتر گوگل در سرزمین اصلی چین و هنگهنگ حفظ شدهاند و بررسی روشهایی برای استفاده حداکثر از محبوبیت سیستم عامل اندروید تلفن همراه که بر 60 درصد از گوشهای چینی حاکم است، ادامه دارد. گوگل همچنین در حال توسعه خدماتی است تا تبلیغکنندگان از طریق سایتهای غیر گوگل، به کاربران چینی دسترسی یابند. گوگل نمیتواند از بازار بسیار بزرگ چین صرفنظر نماید اما هنوز هم با بسیاری از همان موارد سانسوری که قبلاً منجر به مشکل شدهاند، روبروست. بسیاری از برنامههای تلفن همراه که نقضکننده مقررات چین هستند،در بازار اندروید (نام کنونی آن گوگلپلی، Google Play، است) ارائه میشوند. آیا در صورتی که گوگل اقدام به راهاندازی نسخه چینی بازار برنامههای کاربردی خود نماید، این برنامههای کاربردی را سانسور خواهد نمود؟ اپل با چالشهای مشابهی در خصوص برنامههای عامل تلفن همراه ios خود مواجه شده است. برطبق گزارشات (2009)، اپل تعدادی از برنامههای تلفن همراه از جمله سخنان و آموزههای دالاییلاما را از فروشگاه اپلیکیشن چینی خود حذف نموده است. دالاییلاما رهبر معنوی محبوب تبتی است که به واسطه انتقادات خود از نقض حقوق بشر در چین و اشغال کشورش توسط آن مشهور شده است.
مسایل ضد رقابتی
بیشتر کشورهای در حال توسعه دریافتهاند که رقابت برای کسب و کار و مصرفکنندگان مفید است و قوانین ضدتراست طراحی شده با استافده از شیویههای ضد رقابتی، تنها به دلسرد شدن شرکتها از رقابت منجر میگرددو
بنا به گزارشات وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا (2012):
رقابت در یک بازار آزاد به واسطه قیمیتهای پایینتر، کیفیت بهتر و انتخاب بیشتر به نفع مصرفکنندگان است. رقابت، فرصت مسابقه در عرصه قیمت و کیفیت را در یک بازار آزاد و در فضای رقابتی یکسان فراهم میسازد….
در سطح جهانی، موقعیت غالب گوگل در صنعت، آنرا در معرض اتهام حمایت از قوانین ضد تراست قرار میدهد. گوگل تنها شرکت کسب و کار الکترونیکی نیست که در مظان اتهام رفتار غیررقابتی قرار گرفته است. اپل، مایکروسافت، آماژون، اینتل، یاهو و غیره به طور همزمان یا غیرهمزمان به دلیل شیوههای کسب و کار خود چه در داخل و چه در اتحادیه اروپا با بازرسیهای ضدتراست مواجهه شدهاند. اندازه زیاد، قدرت و وسعت بزرگ غیرمعمولی خدمات گوگل، تقریباً تضمین میکند که بابت تخلفات ضدتراست مورد بازرسی قرار خواهد گرفت. یکی از چالشهایی که کارشناسان حقوقی هنگام تصمیمگیری در مورد تخطئی گوگل از قوانین ضدتراست با آن مواجه اند، تا حدودی براساس مدل کسب و کار تبلیغاتی آن است. گوگل، خدماتی را به صورت رایگان ارائه میکند تا کاربرانی را جذب نماید که بعداً میتواند به مشتریان تبلیغاتی خود پیشنهاد دهد. با این وجود، با اعطای این خدمات، به نظر میرسد که گوگل سعی میکند تا با ارائه کالاها و خدمات با قیمتهایی که حتی هزینههای جانبی تولید این خدمات را پوشش نمیدهد، یعنی شیوهای به نام قمیتگذاری نابودکننده، سایر شرکتها را از میدان کسب و کار خارج نماید. هنگامیکه به این روش به عنوان یک عمل ضدرقابتی بکار میرود، اعمال آن برای یک دوره کوتاه مدت موجب جنگ قیمت و در نهایت حذف رقبا میشود
اگرچه، در مورد گوگل، خدمات رایگان به عنوان یک استراتژی بلندمدت برای جذب کاربران اینترنتی مطرح میشود. در هر صورت، اخیراً فرانسه، گوگل را به جرم آسیب رساندن به شرکت فرانسوی Bottin Cartographies که بابت خدمات نقشهبرداری خود هزینه دریافت میکند، مقصر میداند.
با توجه به گروه پیشرو مداقع و حقوقی پشتیبانی شده توسط تعدادی از کسب و کارهای تجارت الکترونیکی محبوب، گوگل از انواع شیوههای ضد رقابتی استافده کرده است. در گزارش صادر شده این گروه در سال 2011، سازمان مدعی است که گوگل مرتکب جرائم زیر شده است:
- نمایش فریبکارانه: هدایت کاربران به سمت محصولات خود با نمایش آنها در بالا یا وسط صفحه نتایج به طوری که به مشتری القا میشود این محصولات به جای لینکهای سایتهای شخصی گوگل، نتایج طبیعی جستجو هستند.
- دستکاری در جستجو: دستکاری الگوریتم جستجوی خود برای حذف یا جریمه سایتهای رقیب که به طور کارآمد موجب حذف آنها از اینترنت میگردد.
- پاککردن محتوای غیرمجاز: سرقت محتوای ایجاد شده توسط سایر وبسایتها مانند نظرات کاربران بدون اجازه و نمایش آن مطالب در صفحات خود، گاهی اوقات حتی بدون انتساب آنها به وبسایتهای اصلی
- رفتار ناعادلانه تبلیغکنندگان: دستکاری امتیازات مربوط به سطح کیفیت موجب تورم قیمتهای تبلیغاتی است و قرار دادن قیودی در زیرساختار تبلیغاتی «باید خریداری نمایید»، که خود مانع استفاده کاربر از سیستم عاملهای رقیب میشود.
رفتار انحصاری در تلفن همراه: خرید عمده شرکتها در ناحیه جستجو تلفن همراه که اکنون به یک تهدید رقابتی نوظهور تبدیل شده است و اعمال محدودیت انحصاری در قرارداد صدور مجوز اندروید برای حفظ و گسترش نفوذ خود
تحلیل وب
یکی از مزایای کسب و کار الکتریکی، بیش از شرکتهای فیزیکی کاملاً سنتی (خشت و ملات، توانایی ردیابی رفتار مصرفکننده است. این امر، امکان ارزیابی پاسخهای کاربر به انواع استراتژیهای بازاریابی را فراهم میسازد. کسب و کار فیزیکی موجود بدون صرف مقدار قابل توجهی از سرمایه، قادر به تولید معیار مشابه نیستند. گوگل، تعدادی از ابزار ردیابی ترافیک وبسایت و نظارت بر رفتارهای آنلاین را برای صاحبان وبسایتهای کسب و کار الکترونیکی عرضه میکند:
- گوگل آنالیتیک ــ ابزار قدرتمند تحلیل ترافیک وبسایت که تعداد بازدیدکنندگان یک وبسایت را ردگیری نموده و موقعیت جغرافیایی کاربران را شناسایی میکند. نحوه تعامل کاربران با یک سایت و طرز پاسخ آنها به تاکتیکهای خاص تبلیغاتی را مورد ارزیابی قرار میدهد. این موارد و بسیاری از معیارهای دیگر توسط مدیران برای تصمیمگیری در مورد استراتژیهای اتخاذ شذه و طراحی وبسایتها بکار برده میشوند.
- گوگل آلرتــ محتوای جدید اینترنت را براساس اصطلاحات آنلاین جستجوی معین گزارش میدهد. این خدمات، امکان نظارت بر گزارشات مربوط به شرکت، محصولات و رقبای خود یا مسایل دیگری که کسب و کار را تحت تاثیر قرار میدهند، فراهم میسازد.
- گوگل ترند ــ رویکردهای جستجوی اینترنتی کاربر در زمینه موضوعات خاص را مورد بررسی قرار میدهد. این امر، اجازه میدهد تا کسب و کارها با گذشت زمان به ارزیابی میزان علاقه به شرکت، محصولات و رقبای خود بپردازند.
- گوگل اینسایت ــ تحلیل دقیقتری از رفتار گرایشی در جستجوی کاربر را ارائه میکند. کسب و کار میتواند فعالیت جستجوی کاربر در اینترنت را براساس ردهبندی، فصل، توزیع جغرافیایی و سایر خواص تعیین نماید.
آمار وبلاگنویس ــ زیرمجموعهای معیارهای تحلیلی گوگل در دستری برای افرادی که وبلاگهایی در زیرساختار وبلاگنویسی گوگل ایجاد میکنند
مسایل اخلاقی و حقوقی
در ظاهر ممکن است که فکر کنید کمک به کاربران اینترنتی در یافتن اطلاعات در وب، ماموریتی است که با چالشهای اخلاقی نسبتا محدودی مواجه میشود. با این وجود، اکنون در حال مطالعه تعدادی از شرایطی هستید که در آن، شیوههای کسب و کار گوگل به مشکلات قانونی منجر شده است و آنرا در معرض این اتهامات قرار داده که گوگل همیشه به شعار خود «شرور نباش» پایبند نیست. گوگل مرتباً با شرایطی روبرو میشود که باید اخلاقیترین مسیر رفتاری را تعیین نماید:
حفظ حریم خصوصی ــ آیا خدمات نقشهبرداری نمای خیابان گوگل، هنگامیکه بدون اجازه از:
- کودکان خردسال
- افرادی که چهره، پلاک یا سایر اطلاعات آنها قابل شناسایی است
- و…
عکس میگیرد، نقض حریم خصوصی افراد به شمار میرود؟
گوگل اظهار میکند که درخواستهای حذف عکسهایی مانند موارد فوق را اجابت نموده است، اما طرفداران حفظ حریم خصوصی عقیده داردند که این امر به اندازه کافی خوب نیست. آنها میگویند که گوگل نباید چنین تصاویری را در وهله اول ارسال نماید.
گوگل ادعا میکند که در برابر درخواستهای دولتی برای شناسایی کاربران براساس استفاده آنها از موتورهای جستجوی خود مقاومت میکند. افراد بسیاری از موتورهای جستجو در یافتن پورنوگرافی از جمله تصاویر مربوط به سوءاستفاده جنسی از کودکان استفاده میکنند. میتوان ابزار Google’s Insight را برای بررسی تمایلات رفتار در جستجو بکار برد. از دیدگاه حفظ حریم خصوصی و آزادی بیان، این اقدامات گوگل باید مورد تشویق قرار گیرد. با این وجود، مقاومت گوگل در برابر درخواستهای دولتی ممکن است به عنوان حفاظت از افراد درگیر در رفتار غیرقانونی تعبیر شود و در برخی از موارد قربانیان بیگناه جوان را طعمه قرار دهد. گوگل همچنین به دلیل مقاومت در برابر درخواستهای دولتی برای این نوع از اطلاعات که موتورهای جستجوی آنرا برای مشتریان پورنوگرافی جذاب میکند، متهم شناخته شده است. آیا گوگل از حقوق تضمین شده در متم اول قانون اساسی حمایت میکند با به سادگی به حفاظت از منافع کسب و کار خود ادامه میدهد؟
تصمیم اولیه گوگل به همکاری با چین در سانسور نتایج موتور جستجو از سوی افراد بسیاری به عنوان تسلیم در برابر ارزشهای اخلاقی شرکت تلقی شده است. در واقع، اعمال شیوههای سانسوری گوگل، کمک و تشویقی برای سیاست چین در محدودسازی آزادی بیان به شمار میرود که یکی از آزادیهای اولیه بشر است. همکاری گوگل لا دولتهایی که با محدود کردن آزادی بیان و مسدودکردت دسترسی به اطلاعات، نقضکننده حقوق بشر هستند، تا چه اندازه اقدام غیراخلاقی محسوب میشود؟
شیوههای قیمتگذاری تبلیغات در گوگل نیز به دلیل فقدان شفافیت و ارائه نمایش گمراهکننده از آنها به عنوان مزایده، مورد انتقاد قرار گرفته است. با توجه استدلال بیان شده توسط منتقدان، نرخ مطالبات گوگل از تبلیغکنندگان برای کلمات کلیدی براساس بالاترین پینشهاد نیست، بلکه براساس دستیابی گوگل به پول بیشتر تعیین میگردد.
نقض حقوق مربوط به کپی رایت ــ سوال مطرح شده در مورد استفاده اخلاقی گوگل از مالکیت معنوی سایر افراد ناشی از برخی از شیوههای اتخاذ شده این شرکت میباشد. به عنوان مثال گوگل بوک برنامهای با هدف دیجیتالی کردن متن کامل کتابها و ذخیرهسازی اطلاعات در یک پایگاه دادهای است.
27 می2010، سن دیگو، کالیفرنیا، پیتر برگمن، مدیر کتابخانه و آرشیو موسسه اقیانوسشناسی اسکرپیس در حال کار با گوگل برای اسکن 100000 جلد از کتابخانه موسسه
مطالب از این پایگاه دادهای میتواند در نتایج جستجوی گوگل ظاهر شود. در حالی که تنها متن کامل کتاب با مالکیت عمومیتوسط گوگل در دسترس عموم قرار میگیرد، برخی از نویسندگان و انجمن نوسندگان، مخالف هرگونه استفاده گوگل از مالکیت معنوی آنها برای کسب سود تجاری بدون پرداخت غرامت به نویسندگان یا ناشران کار اصلی هستند.
همچنین نگرانیهایی درباره تلاش گوگل برای تبدیل شدن به مخزن جهانی کتابها و چاپ دیجیتالی وجود دارد. پم ساموئل، استاد دانشکده حقوق UC برکلی، برخی از این مسایل انتقادی را ذکر میکند:
- برخلاف کتابخانههای عمومیمدرن، گوگل بوک یک ریسک برای سود به شمار میرود و انگیزه سود ممکن است بر احکام مرتبط با نحوه تصمیمگیری گوگل در به اشتراکگذاری مجموعه کتاب با سایر افراد را تحت تاثیر قرار دهد. در حالیکه گوگلبوک هم اکنون به صورت یک سرویس رایگان ارائه میشود (پشتیبان تبلیغات) اما این به معنی ارائه رایگان آن در همه زمانها نخواهد بود.
- ممکن است که گوگل ادعا کند که مجموعه دیجیتالی آن اختصاصی است و آنچه که به عنوان قانون «استفاده عادلانه» شناخته میشود را محدود سازد تا امکان دستیابی به کپیرایت را تنها به اهداف غیرتجاری محدود سازد (مانند آموزش و پرورش).
- کتابخانهها به طور سنتی بیشتر از آنچه که گوگل متعهد شده است، از حریم خصوصی مشتری حفاظت میکنند. این احتمال وجود دارد که گوگل ممکن است مطالعه فردی را با دولتها و/یا تبلیغکنندهها با اشتراک بگذراد.
براساس گزارشات اتحادیه کتاب باز، گوگل نیاز دارد که “…. کتابخانهها اقداماتی فنی را برای جلوگیری از دانلود و تحلیل محتولی کتابهای مالکیت عمومیخود توسط کتابخانههای دیگر، آرشیوهای دیجیتالی، محققان، موتورهای رقابتی جستجو و سایرین اتخاذ نمایند. به عبارت دیگر، با اسکن یک کتاب در پایگاه دادهای گوگل، مالکیت عمومینسخه دیجیتالی آن متوقف گردد. این امر برای بازداشتن شرکتهای دیگر از ایجاد مجموعههای دیجیتالی مشابه از کتابها صورت میپذیرد که میتوانند با مجموعه گوگل به رقابت بپردازند.
نتیجهگیری
گوگل به عنوان یک کسب و کار الکترونیکی چند وجهی بزرگ، علیرغم پیچیدگیهای مرتبط با خدمات بازارهای b2b, b2c, b2g به موفقیت فوقالعادهای دست یافته است. در همین زمان، با مجموعه همیشه در حالِ تکاملِ چالشهایِ قانونی و اخلاقی در سراسر جهان مواجه میشود. شرکت برای طراحی مهیج و پاداشدهنده محیط خود در جذب کارکنان خلاق، باهوش و سختکوش مورد تحسین قرار میگیرد. فرهنگ شازمانی ترقیخواهانه گوگل و اعلام تمایل آن برای تعادل انگیزه سود با ارزشهای اخلاقی مهم، آنرا به یکی از محبوبترین کسب و کارهای الکترونیکی در جهان تبدیل نموده است. با این وجود، منتقدان، سریعاً اذعان دارند که گوگل همیشه به ارزشهای خود وفادار نبوده و نقش قدرتمند و غالب آن در بازار، همسو با منافع جامعه جهانی نیست. به نظر میرسد که پاسخ شرکت به منتقدان سیاستهای حفظ حریم و نقض قوانین کپیرایت، خودخواهانه باشد. در یک مورد مثبتتر، گوگل همچنان در ارائه خدمات و محصولات نوآورانه بسیار محبوب در نزد کاربران اینترنتی، پیشتاز استو گاهی اوقات، به دلیل اندازه و موقعیت غالب آن در بازار، به یاد آوردن این نکته دشوار باشد که گوگل هنوز یک شرکت نسبتاً جوان به شمار میرود مه مجمموعهی پیچیدهای از فناوری، کسب و کار و چالشهای اخلاقی را بهتر از سایرین اداره کرده است.